وقت‌های بی‌برکت

موعود نامه

مي نويسم براي مردي كه چهار گوشه قلبش شكسته است . . .

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ موعود نامه خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

- داری چکار می‌کنی؟
- هیچی از صبح تا حالا مشغول اتاقم هستم. دارم تميز مي‌كنم، اما تمامي نداره. اصلا به هيچ كارم نمي‌رسم. چقدر روزها زود مي‌گذره. همه‌اش از برنامه‌هايم عقب‌ام. نمي‌دانم، انگار وقت‌هايم بي‌بركت شده!
اين جملات را زياد شنيده يا احتمالا به همين سبك و سياق، غصه خورده‌ايد. اما حقيقت ماجرا چيست؟ آيا چيزي به اسم بركت وجود دارد؟ و اگر وجود دارد به چه معني است؟ ...

 

 

 

 

 

 

 

 


درواقع بركت، اضافه شدن‌هايي است كه ديده نمي‌شود. مثلا مهمانی سر زده از راه می‌رسد، اما غذا كم نمي‌آيد. مي‌گويند چه قابلمه بابركتي. 2ساعت وقت داريد، اما انگار به‌صورت مرموزي، زمان كش پيدا مي‌كند و به كارهايتان مي‌رسيد. مي‌گويند عجب بعدازظهر بابركتي بود.

بركت در زمان، دو جنبه دارد: يك جنبه از آن به زواياي مادي برمي‌گردد. مثلا يكسري از اقدامات، خودبه‌خود زمان‌هاي ما را كارآمد مي‌كند، مثل برنامه‌ريزي. طبيعي است برنامه ريختن در زندگي مي‌تواند زمان‌هاي مرده را كاهش داده و فرصت‌هاي بيشتري بيافريند. يا مثلا نه گفتن به كارهاي بي‌ربط و اضافه و يا اولويت گذاشتن در كارها. اگر كسي ياد بگيرد اول كارهاي فوري فوتي را انجام بدهد و از كارهاي بي‌اهميت يا زائد عبور كند حتما اوضاع و احوالش بهتر مي‌شود.

ساعت‌ها و ثانيه‌ها، دزدهاي مخصوص به‌خود دارند. برخي چيزها، زمان را مي‌دزدند، مي‌كُشند و هدر مي‌دهند؛ تلويزيون ديدن‌هاي طولاني، چت‌كردن‌هاي دائمي، گفت‌و‌شنودهاي نامربوط، خواندن مطالب بي‌سر و ته و .... .

جنبه دوم به اثرات معنوي اشاره دارد كه مي‌تواند در زندگي و وقت آدم‌ها، دخالت كند. اگر انسان در راستاي اهداف خلقت عمل نكند يا از وظايف اصلي خودش غافل شود، طبيعتاً زمان هم از سيطره او خارج خواهد شد. چون زمان هم در تصرف صاحب هستي است. نمازهاي آخر وقت، زمين گذاشتن وظايف اصلي مثل اخلاق مداری و انسان دوستی و پرهیز از گناه و هرزه گویی، بي‌توجهي به ديگران، منفعت‌طلبي‌هاي شخصي، تنبلي‌ها و يكجانشيني‌ها، عدم‌تحرك و تفكر، همه و همه زمان را عقيم مي‌كند. زايش را از ثانيه‌ها مي‌گيرد و عمر ساعت‌ها را كوتاه مي‌كند. طبيعتا قطاري كه روي ريل حركت میكند تندتر مي‌رود. شايد برخي اوقات پاي ما از روي ريل درست زندگي خارج مي‌شود، پس كند مي‌شويم يا متوقف. آن وقت است كه وقت‌هايمان بي‌بركت مي‌شود.

چند پیشنهاد برای افزایش برکت وقت:


•    برنامه ریزی
•    پرهیز از کارهای بیهوده و زمان‌بر مثل سپری کردن وقتهایی طولانی در شبکه‌های اجتماعی
•    سحرخیزی (بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب که اصطلاحاً به آن بین‌الطلوعین می‌گویند، زمان بسیار با برکتی است)
•    نمازهای اول وقت
•    برخی اذکار که به زمان برکت می دهند، مانند ذکر لاحول و لا قوة الا بالله
•    دوری از هرزه گویی، هرزه نگاری، هرزه بینی و هرآنچه چشم و گوش و اعضای ما را به گناه عادت می‌دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 30 فروردين 1395برچسب:, ] [ 21:35 ] [ گمنام ]

[ ]